רכישת השכלה , במיוחד השכלה גבוהה היוותה תמיד קרש קפיצה לבני המעמד הנמוך בכדי לצאת ממעגל העוני ולמצוא להם חיים טובים יותר, למרות זאת הייתה, ההשכלה הגבוהה, במשך שנים רבות נגישה לרוב לאלה שהפרוטה מצוייה בכיסם.
האינטרנט שינה הכל, הוא איפשר לכל אחד לקבל מידע רב מאוד כמעט על כל דבר ואך צפוי היה שגם רכישת השכלה תעבור מהפך ותשתמש ביכולות האדירות של המחשב בכדי להנגיש את ההשכלה הגבוהה להמונים. בעולם הגדול זה נקרא MOOC כלומר Maassive Open Online Courses , קורסים מקוונים פתוחים ורבי משתתפים (גולדשמידט, 2013 ), קורסים – כי הם במבנה של קורס אוניברסיטאי כולל מטרות לימוד בתחום הנלמד, מקוונים – משום שהם ניתנים ברשת האינטרנט, פתוחים - כל אחד יכול להשתתף בדרך כלל בעלות מינימלית ואפילו בחינם, ורבי משתתפים – משום שבקורס אחד יכולים ללמוד המוני משתתפים מכל העולם ( ELI 2013 ).
המעניין הוא שהכיוון המתפתח בימים אלו הוא של הנגשה חינמית של קורסים הנלמדים באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בארץ ובחו"ל כולל השתתפות התלמידים, הגשת עבודות, ביצוע מבחנים וקבלת ציונים ותעודות השתתפות. לרוב פתוח לכולם ללא דרישות מוקדמות.
אין ספק כי ה- MOOC גרם לחשיבה ובחינה מחודשת של המוסכמות של ההשכלה הגבוהה כולל בחינה של מבנה הפקולטות והמוסדות, ההכרה בלימודים והענקת תארים.
הלמידה מרחוק לא התחילה עם הופעת המחשב והאינטרנט, אלא היתה ידועה זמן רב קודם לכן, למעשה עוד במאה ה-19 חיפשו דרכים כיצד להנחיל השכלה להמונים. מהפכת הדפוס איפשרה להדפיס חומר לימודי כתוב ולהפיץ אותו לתלמידים דרך הדואר.
יותר מאוחר עם התפתחות הרדיו החלו אוניברסיטאות לשדר שיעורים לקהל הרחב באמצעותו, משהומצאה הטלויזה חלה קפיצה נוספת בהנגשת חמרי הלימוד להמונים, כאשר החלו לשדר שיעורים בטלויזיה החינוכית. לכל אלה התווספו כלי הוראה חדשים כמו קלטות ווידאו ואודיו. המצאת המחשב רק האיצה את התהליך הלמידה מרחוק, משום שהמחשב יכול היה לחבר בין כל הכלים שנצברו עד כה, יכול להנגיש בבת אחת את חומרי הלימוד למספר רב של תלמידים ואף יותר מכך.
המחשב עם קישוריות לאינטרנט איפשר לא רק לשמוע ולצפות בשיעורים באמצעות סירטוני וידאו, ולקרוא חומר כתוב הנשלח אליך בלחיצת כפתור, אלא גם, באמצעות התפתחויות נוספות, ניתן להשתתף בשיעורים באופן פעיל, לשאול שאלות ולקבל תשובות מהמרצה או מתלמידים אחרים. יחד עם זאת התוצאה החשובה ביותר מאופן לימוד זה היא יצירת קשר ותקשורת עם תלמידים ובין התלמידים המתעניינים בתחום, באמצעות פורומים, רשתות חברתיות ופלטפורמות קשר אחרות.
למרות האמור לעיל המחשב לא החליף את שיטות הלימוד הישנות אלא התווסף עליהן והוא החשוב שבין כלי הלימוד, כי הכלים הקודמים היו חד-כיוונים, הטלויזה, הרדיו והכתובים עבדו בכיוון אחד, מן המורה אל הלומד, בעוד שהמחשב מאפשר אינטראקציה של התלמיד עם המרצה , שאילת שאלות וקבלת תשובות בזמן אמת, וזה מדמה שיעור פרונטלי כפי שזה נעשה כיום באוניברסיטאות , מה שמקל על התלמידים שאינם אמונים על לימוד עצמי.
היתרון הגדול של המחשב הוא בכך שהוא יכול להציג שיעור פרונטלי , אחד על אחד, למספר עצום של תלמידים בו זמנית. ו "למרות שקורסים מקוונים, חינמיים ובתשלום, הופעלו גם לפני שנת 2011, ההיקפים העצומים של הלומדים, בעיקר בשנתיים האחרונות, העלו את הנושא לתודעה הציבורית והפכו את המושג MOOCs - Massive Open Online Courses לנושא מרכזי בשיח האקדמי והציבורי אודות ההשכלה הגבוהה" (גולדשמידט, , 2013 , ע' 1 )
קישור לאתר http://toarmkuvan.wordpress.com/
>